Wat is compassie?

Simpel gezegd: lief zijn voor jezelf. Goed voor jezelf zorgen. Dit is niet hetzelfde als maar het op een zuipen zetten als je een zware week hebt gehad. Dat heeft niets met goed voor jezelf te maken en juist alles met vluchtgedrag. Nee, zelfcompassie houdt in dat je eerst gaat onderzoeken hoe het nu met je is, welke emoties en gedachten er zijn. En dan, pas vanuit kalmte neem je een bewuste keuze wat nu het beste voor je is. Dit onderzoeken en open staan voor emoties is niet makkelijk. We hebben vaak patronen aangeleerd in ons leven om om te gaan met moeilijke emoties. Sommige lachen moeilijke emoties weg, anderen gaan veel eten of drinken. De een wil niet alleen zijn, de ander trekt zich juist terug. Soms zijn die aangeleerde patronen ondersteunend, maar vaak ook niet. Omdat je ze niet bewust in zet, maar automatisch, vanuit een automatisch patroon wat in gang gezet wordt zodra je stress ervaart.

Wat levert zelfcompassie op?

wetenschappelijk onderzoek toont aan dat zelfcompassie samengaat met: • een verzachtende invloed op de impact van negatieve gebeurtenissen;

• meer persoonlijk initiatief, een grotere vaardigheid om met moeilijkheden om te gaan en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen acties (ook wanneer die ongunstig uit-pakken);

• minder angst om fouten te maken en minder angst voor afwijzing;

• meer zelfrespect, sympathie en begrip voor eigen tekortkomingen;

• een betere zelfzorg en een gezonder eetgedrag;

• meer emotionele intelligentie en een effectievere emotieregulatie, door emoties met vriendelijkheid in plaats van met vijandigheid te benaderen;

• meer positieve emoties, wijsheid, levensgeluk en optimisme;

• meer sociale verbondenheid;

• gezonder functioneren van onze hersenen en neurobiologische systemen.

Hoe ziet de cursus eruit?

8 lessen van 2 uur waarin we gaan mediteren, maar ook ons voorstellingsvermogen gaan inzetten. Je krijgt een werkboek en toegang tot de geleide meditaties zodat je thuis kan oefenen.

Thema’s die aan de orde komen:

• Het valideren van pijn en lijden.

• Hoe ons brein en organisme is geëvolueerd om ons te helpen overleven.

• ‘Wat we niet gekozen hebben is niet onze fout’.

• Inzicht in drie centrale emotieregulatiesystemen, het gevaar-, jaag- en zorg/kalmeringssysteem.

• Tend & befriend: een vierde reactie op stress, naast fight, flight & freeze.

• Bestanddelen van zelf-compassie en antidota tegen zelfhaat, zelfisolatie & over-identificatie: respec-tievelijk self-kindness, common humanity & mindfulness.

• Hoe de emotieregulatiesystemen uit balans kunnen raken door invloeden van buitenaf, maar ook van binnenuit, bijvoorbeeld door schaamte, zelfkritiek en ‘de innerlijke criticus’.

• Hoe het voorstellingsvermogen de beoefening kan ondersteunen en hoe training in compassie en de ontwikkeling van een ‘innerlijke helper’ de balans helpen herstellen.

• Het ontwikkelen van de compassiemodus met behulp van de zintuigen, aandacht geven, voelen, rede-neren, het voorstellingsvermogen en gedrag.

• Wat bijdraagt aan geluk en de Vier Levensvrienden: vriendelijkheid, mededogen, medevreugde en ge-lijkmoedigheid.

Kosten: €399 incl btw voor particulieren €550 excl btw voor organisaties

Inbegrepen zijn een werkboek met achtergrondinformatie en basisoefeningen waarmee je thuis aan de slag kunt.

Wordt de training door je werkgever betaald? Laat het me weten, dan stuur ik je een factuur. De kosten voor organisaties zijn €550 excl btw.

Geef je op door rechts je gegevens in te vullen. Of stuur een mail met je contactgegevens naar info@suenja.nl. Na aanmelding ontvang je een bevestigingsmail en neem ik contact met je op voor een (telefonisch) kennismakingsgesprek. Na dit contact, en na ontvangst van het cursusgeld, is de aanmelding definitief.

Wil je weten wat anderen van de training vonden? Klik hier Ik ben geregistreerd bij het VMBN. Dit is een vereiste om vergoeding te krijgen van zorgverzekeraars die mindfulness vergoeden. Check bij jouw zorgverzekering of dat ook voor jou van toepassing is. https://www.vmbn.nl/trainer/judith-boerema/

trainer judith boerema

Geef je op voor de training. Vul hier het formulier in en dan neem ik contact met je op.

Je naam

Je e-mail

Je telefoonnummer

Heb je nog vragen en wanneer kan ik je het beste bellen?

Naar aanleiding van dit bericht zal ik je bellen en mailen. Zet info@suenja.nl in je veilige e-mailadressenlijst om te voorkomen dat deze in de spam terecht komt