Wat is mindfulness?

Er zijn veel verschillende definities van mindfulness. Samengevat komt het erop neer dat je aandacht brengt naar het hier en nu. Het tegenovergestelde van mindfulness is bijvoorbeeld mindlessness, waarbij je continu vergeet waar je je sleutels had neergelegd. Of waarbij je naar je werk bent gefietst, maar geen idee hebt wat je onderweg hebt gezien.

Met alleen aandacht kunnen we het nog geen mindfulness noemen. Mindfulness gaat namelijk ook over vriendelijkheid en geen oordeel naar jezelf en of anderen vellen. We zijn vaak heel streng voor onszelf. Je vind dat je moet sporten om fit te blijven, je moet gezond eten, je moet een goede partner zijn, een goede vriend/ moeder/ … Allemaal eisen die we aan onszelf stellen. En dan vinden we ook nog vaak dat wat we doen niet goed (genoeg) is. Herken je dit? Dan heb jij waarschijnlijk veel baat bij mindfulness.

Mindfulness zorgt voor meer bewustzijn. Doordat je aandacht vestigt op het hier en nu merk je veel dingen op. Je merkt op hoeveel gedachten je wel niet hebt. Onderzoek heeft aangetoond dat je maar liefst 70.000 per dag hebt, waarvan 80% je al eerder heb gedacht en die negatief zijn. Door meer bewust te worden van je gedachten, kan je de gedachtenstroom los laten en weer je aandacht brengen naar hetgeen je aan het doen was. Dit zorgt voor wat meer rust in je hoofd.

Mindfulness betekent aandacht geven op een bepaalde manier:

gericht, in het hier en nu, niet (ver)oordelend.

Aldus Jon Kabat-Zinn, die de mindfulness based stress reduction training heeft ontwikkeld. Hij heeft de basis gelegd voor het gebruik van mindfulness door artsen en/of psychotherapeuten in de Verenigde Staten en Europa.

Mindfulness training, in het Nederlands ook wel aandachttraining genoemd, wordt door therapeuten gebruikt ter bestrijding van piekeren, depressie of burn-out.

Hoe wordt je Mindful?

Tijdens acht bijeenkomsten maak je je de meditatietechniek en beginselen van Mindfulness eigen. Theorie, meditatie- en bewegingsoefeningen wisselen elkaar af. Daarnaast is er tijd voor feedback en het uitwisselen van ervaringen met de andere cursisten.

Je krijgt inzicht in automatische gedachtestroom en leert dat je deze  gedachtestroom ook los kan laten. Hierdoor ben je niet meer in rondjes in je hoofd bezig.

Samengevat omvat een mindfulness training:

  • een vaardigheidstraining
  • 8 weken lang 2 uur per week training
  • Thuis oefenen ca 1 uur per dag

Voor wie is mindfulness?

 Voor iedereen:

  • die meer wil genieten van het huidige leven.
  • die stress ervaart en hier beter mee om zou willen gaan.
  • die vaak als een kip zonder kop dingen doet en meer gefocust zou willen zijn.

Herken jij je in een of meerdere van onderstaande punten?

  • Neiging tot perfectionisme
  • Sterk verantwoordelijkheidsgevoel
  • Moeite met nee zeggen
  • Vaak vermoeid
  • Je doet meer dan je aankunt
  • Moeite met delegeren
  • Je wil anderen niet belasten
  • Emoties opkroppen, je bent een ‘binnenvetter’
  • Behoefte jezelf te bewijzen
  • Bij alles wat je doet: hard werken

Dan heb jij waarschijnlijk een verhoogd stressniveau. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een mindfulness training ervoor zorgt dat de stressreacties verminderen.

Met mindfulness:

  • leer je aandacht te geven aan het moment zoals het is, zonder oordeel.
  • Kan je goed presteren onder druk.
  • Geef je volle aandacht aan wat belangrijk is en laat los wat afleidt.
  • Laat je je niet meenemen door onnodige zorgen en drukte. Je werkcapaciteit verhoogt.
  • Ben je open en beschikbaar en gefocust, waardoor je betere beslissingen kan nemen.

Mindfulness Training Amsterdam

Wil jij ook meer rust in je hoofd, beter kunnen focussen, meer kunnen genieten en overall meer geluk ervaren? Geef je dan op voor de 8 weekse Mindfulness training in Amsterdam.

Tijdens acht bijeenkomsten maak je je de meditatietechniek en beginselen van Mindfulness eigen. Theorie, meditatie- en bewegingsoefeningen wisselen elkaar af. Daarnaast is er tijd voor feedback en het uitwisselen van ervaringen met de andere cursisten.

Je krijgt inzicht in automatische gedachtestroom en leert dat je deze  gedachtestroom ook los kan laten. Hierdoor ben je niet meer in rondjes in je hoofd bezig.

Mindfulness is een vaardigheid. Een nieuwe vaardigheid aanleren doe je door veel te oefenen. Daarom wordt er van je gevraagd om dagelijks ca 45 min te oefenen.

Samengevat is een mindfulness training:

  • een vaardigheidstraining
  • een training van 8 weken lang 2 uur per week
  • een training waarbij je zelf gaat oefenen, ca 45 min per dag

Kosten:
€399 incl btw voor particulieren
€550 excl btw voor organisaties

Inbegrepen zijn een werkboek met achtergrondinformatie en basisoefeningen waarmee je thuis aan de slag kunt, en een USB stick met daarop de begeleidende meditatie- en yogaoefeningen.

Wordt de training door je werkgever betaald? Laat het me weten, dan stuur ik je een factuur. De kosten voor organisaties zijn €550 excl btw.

Geef je op door rechts je gegevens in te vullen. Of stuur een mail met je contactgegevens naar info@suenja.nl. Na aanmelding ontvang je een bevestigingsmail en neem ik contact met je op voor een (telefonisch) kennismakingsgesprek. Na dit contact, en na ontvangst van het cursusgeld, is de aanmelding definitief.

Wil je weten wat anderen van de training vonden? Klik hier

Ik ben geregistreerd bij het VMBN. Dit is een vereiste om vergoeding te krijgen van zorgverzekeraars die mindfulness vergoeden. Check bij jouw zorgverzekering of dat ook voor jou van toepassing is. https://www.vmbn.nl/trainer/judith-boerema/

Geef je op voor de training.

Vul hier het formulier in en dan neem ik contact met je op.

Je naam

Je e-mail

Je telefoonnummer

Heb je nog vragen en wanneer kan ik je het beste bellen?

Naar aanleiding van dit bericht zal ik je bellen en mailen. Zet info@suenja.nl in je veilige e-mailadressenlijst om te voorkomen dat deze in de spam terecht komt