Alpha managers moeten juist hun EQ kant ontwikkelen

 

Volgens de harvard business review van mei 2004 zijn Alpha managers degene die graag de beslissingen nemen. Ze zijn door hun prestatiegerichtheid echter ook vaak moeilijk en frustrerend om mee te werken. Ze hebben hoge verwachtingen van zichzelf en van anderen. Ze zijn onafhankelijk en actie georiënteerd.

Alpha’s  denken erg snel en daardoor luisteren ze niet altijd even goed naar anderen. Hun ongeduld zorgt ervoor dat ze wel eens belangrijke details over het hoofd zien. Daarnaast hebben ze bijna overal wel een mening over en zullen ze maar af en toe toegeven dat ze ongelijk hadden.

Omdat ze vaak de juiste beslissing hebben genomen in het verleden vertrouwen ze blind op hun eigen intuïtie. Hierdoor focussen ze graag op de fouten die anderen maken, waardoor ze intimiderend zijn wat er voor zorgt dat je moeilijk van ze kan leren.

Alpha’s willen graag leren over technologie en business, maar niet over mensen en gevoelens. Ze vinden aandacht hebben voor emoties verspilde tijd. Alpha’s kunnen hele goede midlevel managers worden, echter op tot ceo niveau wordt verwacht dat je een inspirerende people manager wordt. En helaas weten te weinig bedrijven hoe ze alpha’s  kunnen trainen in het ontwikkelen van deze people management skills.

Mindfulness kan bijdragen aan EQ kant van managers

Zelf herken ik veel van mezelf in de Alpha’s, maar ik heb mijn EQ kant weer de ruimte gegeven nadat ik een mindfulness training had gedaan. De lessen die ik daar leerde hadden niet alleen invloed op mijzelf, maar ook op het team dat ik daarna vormde. Vanaf de allereerste werving en selectiegesprekken vertelde ik open en eerlijk wat ze konden verwachten.

En ook daarna was ik altijd eerlijk. Als er een beslissing was genomen waar ik het ook niet mee eens was dan zei ik dat ook. Om vervolgens wel uit te kunnen leggen hoe we van deze beslissing toch een succes konden maken. Ze vertrouwen en steun te geven op uitdagende tijden. Maar ook kon ik door de mindfulness eerder zien wanneer er iemand van het team niet lekker in zijn vel zat. Dan nodigde ik ze uit voor een kop koffie en luisterde ik. Ook tijdens de bila’s ging het maar deels over het inhoudelijke werk. Meer ging her over hoe ze en waar ze nog konden en wilden groeien. Welke dromen, passies, angsten hadden ze?

En nu ik weg ben bij de bank ben ik meer die people management kant gaan ontwikkelen. Omdat ik vind dat bedrijven veel kunnen bereiken door mindfulness trainingen aan te bieden. Je geeft mensen de ruimte  om zichzelf te ontwikkelen. Je leert ze iets wat ze in het algemene leven kunnen toepassen. Niet alleen op werk. Ze worden er een completer mens van. Doordat er ruimte komt voor die andere kant. Die creatievere, vriendelijkere menselijkere kant. Die ons is staat stelt om echte verbindingen aan te gaan met mensen. Niet alleen maar als er iets te halen valt. Die kant die ons leert een dialoog aan te gaan ipv een discussie. Die kant die lief voor onszelf is en die onszelf ook een dagje rust gunt. Die kant waar fouten maken mag. Daardoor leer je namelijk en dat zorgt voor groei en innovatie.