Over de trainer: Judith Boerema

Als leidinggevende kan veel stress op je af komen. Een mindfulness training geeft je tools om beter met stress om te gaan. Zo heb ik zelf ook de training gedaan toen ik manager was en heb ik ervaren wat de training met je doet. Ook mijn team heeft gemerkt dat ik de training volgde. Door de training ben ik efficiënter gaan werken doordat ik bewuster met 1 taak bezig ga. Ik ben creatiever geworden, meer out of the box gaan denken. Daarnaast ben ik veel gezonder geworden, door betere keuzes te maken voor mijn lichaam en geest. Lees hieronder mijn uitgebreide verhaal.

Hoe ik ben begonnen met mindfulness

Ik was 2 jaar manager bij een bank toen mijn moeder plotseling overleed. Mijn vader was al overleden toen ik jong was, dus mijn zussen en ik moesten alles regelen voor het overlijden van mijn moeder. Toen begonnen de stress klachten. Mijn handen begonnen te trillen, ik had vaak hoofdpijn en ik voelde me vaak flauw, alsof ik flauw ging vallen. Ik ging naar mijn huisarts en hij adviseerde me om te praten met een psycholoog. Dat hielp enorm met het verwerken van het verdriet van mijn moeder, maar de stress signalen bleven. Mijn man en ik hadden al voor het overlijden van mijn moeder besloten om 3 maanden op sabatical naar Australie te gaan. Mijn zus was daar het jaar ervoor naar toe verhuisd en dus gingen mijn man en ik haar opzoeken. Zoals je je kan voorstellen waren die 3 maanden fantastisch! En ik had geen enkele klacht. Toen ik terug kwam in Nederland begonnen de stress klachten na 2 weken weer. Ik ging op zoek naar een oplossing en vond op internet mindfulness. Toevalligerwijs was een vriendin van mij die huisarts is net op naar mindfulness training geweest om haar Permanente educatie punten te behalen. Ik vroeg haar wat ze van de training vond en ze was erg enthousiast en adviseerde me er ook een te volgen. Ik ging de 8 weekse training volgen en het heeft me veel gegeven.

Wat mindfulness mij heeft geleverd

Een resultaat wat mindfulness mij heeft geleverd is dat ik bewust werd van hoe streng ik voor mezelf was. Ik moest sporten, ik moest mijn vriendinnen regelmatig zien en bellen, ik moest een goede vrouw zijn voor mijn man, ik moest er goed uit zien, ik moest …..

De ‘ik moet sporten’ vulde ik in door hard te lopen. Ik deed mee aan verschillende hardloopwedstrijdjes, zoals de dam tot damloop en de 7heuvelenloop. Ik ging hardlopen in het Amsterdamse bos wat vlakbij mijn huis is. En ik rende dan met mijn blik op het pad en met de gedachten in mijn hoofd over hoeveel minuten ik al zou hebben gelopen, hoeveel ik nog moest, hoeveel kilometer nog, etc. Toen ik mindfulness had gedaan liep ik door het bos rondkijkend naar alle bomen en bladeren en ik dacht: “Wat een prachtig bos! Hoeveel verschillende kleuren groen hebben die blaadjes wel niet.” Ik genoot weer van het hardlopen. Ik ging dat jaar de 7heuvelenloop lopen, die ik al 2 keer eerder gelopen een paar jaar daarvoor. Halverwege die 7heuvelenloop zie ik opeens een golfbaan naast het parcours. En ik herinner me dat ik dacht: “huh? Was die golfbaan er een paar jaar geleden ook al? Die heb ik toen helemaal niet gezien.” Het resultaat van deze 7 heuvelenloop was niet alleen dat ik meer genoot, maar ook een nieuwe PR. Ik liep dat jaar de beste tijd die ooit op de 7 heuvelenloop had gelopen.

Nog een voorbeeld wat mindfulness mij heeft geleverd

Ik ben een harde werker. Ik werkte in Den Bosch en vertrok dan om 7 uur van huis uit, kwam om 8 uur op werk, ging werken en om 12 uur nam ik pauze. Dan weer werken en om 18 uur belde mijn man of ik al onderweg naar huis was. Oeps. “ik sluit nu af”, zei ik dan. En dan stapte ik de auto in met een bak hoofdpijn en kwam ik thuis aan en was helemaal uitgeput.

Door de mindfulness heb ik geleerd meer pauzes te nemen. Je leert tijdens de training de 3 minuten ademruimte. Een oefening die je in 3 minuten laat voelen hoe het met je is. Door die pauzes  gedurende de dag te nemen, reed ik ’s avonds naar huis zonder hoofdpijn.

Mindfulle manager

Als manager veranderde er ook wat. Dat jaar kreeg ik een nieuwe functie als manager van een nieuw op te zetten team. Dat team heb ik totaal anders gemanaged. Ik heb me veel kwetsbaarder opgesteld. Ik was eerlijk over wat zij konden verwachten van het werk en van mij. Maar ik was ook eerlijk over wat ik van hun verwachtte. Het team moest vaak overwerken en dat zorgde nooit voor problemen, omdat ik ze op andere dagen dat het rustiger was ook eerder naar huis stuurde. Ik was veel meer mezelf. En dat beviel heel goed. Het kostte me minder energie om dat 2e team te managen. Het team kreeg ik gemakkelijk mee. Ook kon ik veel sneller zien hoe het met mijn teamleden gesteld was. Ik kon zien als ze lage energie hadden of ergens mee zaten en dan nodigde ik ze uit voor een kop koffie of een lunch.

Samengevat heeft mindfulness:

  • mij weer plezier in het hardlopen gegeven.
  • Ervoor gezorgd dat ik mijn beste tijd liep.
  • Ervoor gezorgd dat ik me meer bewust ben van dingen om me heen. Mijn blik is verruimd en ik geniet veel meer van de dingen die ik zie en mee maak.
  • Mij een betere manager gemaakt. Die veel meer verbinding maakte met mijn team en ook kon zien wanneer er iets speelde bij hun.

Carrière switch

Mijn nieuwe manager vond mijn nieuwe manier van leidinggeven alleen niet passend. Steeds meer voelde ik me niet gewaardeerd en dat koste heel veel energie. Ik besloot om weg te gaan. Ik had al een paar jaar in mijn achterhoofd dat ik trainer wilde worden, maar wat voor trainer dan? Het antwoord kwam toen 2 vrienden van mij in een burn-out raakte. Toen wist ik dat ik mindfulness trainer moest worden met als doel te voorkomen dat mensen in een burn-out raken.

Mijn missie

Ik vind mindfulness een ideale stress preventie training. Het heet niets voor mindfulness based stress reduction training. Ik vind dat bedrijven mindfulness trainingen zouden moeten aanbieden zodat het voor medewerkers die nog niet in een burn-out zitten, maar al wel veel stress voelen, laagdrempelig wordt om een mindfulness training te volgen.

Mijn missie is dan ook: organisaties helpen met het gezond, gelukkig en gemotiveerd houden van hun medewerkers.

Judith Boerema
Judith Boerema
• 10 jaar ervaring in sales, waarvan 5 jaar als manager
• Sinds 2010 bezig met training en coaching van teams
• 2013: mindfulness ontdekt en niet meer losgelaten
• 2015: basisopleiding mindfulness trainer bij See True
• 2016: vervolgopleiding mindfulness trainer bij Centrum voor Mindfulness
• gecertificeerd bij VMBN:
https://www.vmbn.nl/trainer/judith-boerema/

Meer informatie? Neem contact op:

Je naam

Je e-mail

Je telefoonnummer

Heb je nog vragen en wanneer kan ik je het beste bellen?

Naar aanleiding van dit bericht zal ik je bellen en mailen. Zet info@suenja.nl in je veilige e-mailadressenlijst om te voorkomen dat deze in de spam terecht komt