Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Stress is niet per definitie ongezond. U heeft een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.

Kijk maar onderstaande stress en performance curve. Het gele gebied is de ideale combinatie van stress en performance, dus niet het groene, waar te weinig stress aanwezig is.

Waar op de stress curve zit jij?

Teveel stress kan je herkennen aan lichamelijke stress signalen zoals:

  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Pijn in nek, schouders, rug
  • Hoofdpijn

Maar je kan ook onderstaande meer psychische signalen hebben:

  • Snel geïrriteerd raken
  • Moeite met concentreren en herinneren
  • Controle of overzicht verliezen
  • Niet meer kunnen genieten
  • Gevoel voortdurend overbelast te zijn

Doe de test

Wil je weten of je teveel stress hebt? In bijgevoegd excel bestand staan alle stress signalen.

Vul een 1 in de kolom achter de kernmerken en dan wordt onderaan het totaal opgeteld. Als je meer dan 15 signalen herkent bij jezelf dan is het verstandig om hulp te zoeken. Je kan met je leidinggevende in gesprek gaan, een coach zoeken, of een mindfulness training volgen.

stress signalen test

Stress voorkomen

Merk je dat je veel stress hebt, neem dan wat vaker pauze. Ga buiten lunchen met een collega. Loop een blokje om het pand. Pak even de trap naar een andere verdieping. Klets even met een collega over een leuk onderwerp. Zet vanavond je telefoon eens op stil. Kijk een leuke film. Lees een mooi boek. Kijk naar de wolken. Geniet van de zonsondergang. Doe datgene wat voor jou nu het beste is.