Het is belangrijk te weten waarom je dagelijkse meditatie zou willen doen. Wat is je visie? Weten waarom dit voor jou de juiste weg is. Als je meditatie een vaste, duurzame plaats in je leven wilt geven, heb je een visie nodig die werkelijk van jezelf is. Een diepgaande en krachtige visie, die de kern raakt van wie je zelf meent te zijn, wat je in je leven van waarde acht en van de richting die je kiest. Alleen de kracht van zo’n dynamische visie en de motivatie die eraan ten grondslag ligt kunnen je jaar in jaar uit op dit pad houden en je de bereidheid geven tot dagelijkse beoefening. Je alles wat zich voordoet in aandacht laten beschouwen en je openen voor alles wat je waarneemt, zodat die visie je de weg kan wijzen naar je gehechtheden, naar waar loslaten en groei noodzakelijk zijn.

 

Mijn visie is dat ik niet meer wilt vluchten. Dat ik niet meer geleid wil worden door angst. Dat ik mijn leven ten volste wil leven. Genieten van de mooie dingen, maar ook van de mindere dingen.

Voor mij kwam mindfulness als een hulpmiddel om met stress te kunnen om gaan. Het leerde me weer te luisteren naar mijn lichaam. Het leerde me vriendelijk voor mezelf te zijn. Niet meer zoveel moeten van mezelf, maar mogen genieten van dingen. Nee mogen zeggen tegen dingen die ik niet wilde doen. Nee zeggen tegen situaties die slecht voor me waren. Nee zeggen tegen een baan die langzaam alle energie uit me trok. En toen ik echt voor dagelijks mediteren koos, toen ik de mindfulness trainersopleiding deed, kreeg ik maand na maand te horen dat ik er weer beter uit zag dan de vorige keer dat ze me hadden gezien. “zo ziet het er dus uit om ontspannen te zijn”. En langzaam aan voelde ik me weer in mijn kracht komen. En durfde ik keuzes te maken, durfde ik door te zetten, mijn dromen na te jagen. Zoals altijd gaat bij het najagen van dromen, wordt je doorzettingsvermogen getest. Angsten komen opborrelen. Dromen worden nachtmerries. “gaat me dit wel lukken?”. En toch hield ik vol. Ik mediteerde dagelijks. Ook als mijn geest alle kanten op ging. De rusteloosheid, de bezorgdheid zorgde ervoor dat mijn  geest me bleef kwellen. Twijfels kwamen op. “doe ik hier wel juist aan? Moet ik niet een andere kant op? Moet ik niet kiezen voor zekerheid?”

En tijdens mijn meditaties keek ik naar deze rusteloosheid, deze bezorgdheid en zag welke angsten erachter verstopt zaten. Welke hardnekkige, negatieve gedachten overheersten. Ik werd me bewust van mijn normale automatische reactie op angst. Vluchten. Mijn kop in het zand steken. En hoe meer ik naar mijn automatische reactie kon kijken, hoe meer ik me ervan bewust werd. Vervolgens werd hij niet meer automatisch. Ik kon een keuze maken. Mijn oude reactie volgen, of kiezen voor een andere reactie. Misschien een die een ander resultaat oplevert. Zonder te streven naar dit resultaat, maar open te staan voor een andere uitkomst. Een nieuwe weg. Een nieuw avontuur. Met nieuwe angsten. Die allemaal weer onderzocht kunnen worden tijdens mijn dagelijkse mediatie.

 

Oefening:

Vraag jezelf af waarom je mediteert of waarom je wilt mediteren. Laat je niet meteen door je eerste antwoord overtuigen. Maak een lijstje van alles wat in je opkomt. Blijf jezelf vragen tellen. Onderzoek je waarden. Maak een lijstje van wat werkelijk belangrijk voor je is. Stel jezelf de vraag: welke visie heb ik, hoe ziet mijn kaart eruit van de plaats waar ik ben en van de plaats waar naar ik op weg ben? Weerspiegelt deze visie mijn werkelijke waarden en doelstellingen? Bedenk ik voortdurend dat ik die waarden moet belichamen? Breng ik mijn intenties in praktijk? Hoe gedraag ik me nu op mijn werk, in mijn gezin, bij mijn vrienden, als ik alleen ben? Hoe zou ik willen zijn? Hoe kan ik mijn visie en mijn waarden verwezenlijken?